Hur väljer man en passande badtunna för sin bostad?

Den som någon gång har suttit i en badtunna utomhus i snön med stjärnorna gnistrande i skyn en vinterkväll vet hur skönt det kan vara. Funderingar över att skaffa en egen badtunna till villaträdgården kanske dyker upp när man sitter i värmen hos bekanta. När man skaffar sig en egen badtunna finns det lite saker att tänka över. Var ska den vara? Vilket material ska den vara gjord i? Vedkamin eller elektrisk uppvärmning? Vilken prisklass har man råd med? Hur mycket tid är man beredd på att lägga ner på underhållet av badtunnan?

Vill man göra det lätt för sig väljer man en Harmony badtunna i polyetenplast. Det ger en badtunna nästintill underhållsfri och med lång livslängd. Det räcker med att diska ur den med vanligt rengöringsmedel ibland, eller högtryckstvätta den. Kaminen kan man välja om man vill ha utanför eller inuti badtunnan och väljer man utanför ger det fler sittplatser. Just Harmony badtunnan klarar temperaturer mellan 130 grader Celsius ner till minus 50 grader, så det går utmärkt att ha den stående utomhus året om. Plasten har en beräknad livslängd på 40 år. Man kan välja om man vill ha ett reningsverk till tunnan eller om man låter bli och själv gör den ren istället. Har man kommunalt vatten kan man fylla en badtunna 150-200 gånger innan vattenkostnaden överstiger kostnaden för kemikalier och reningsverk. Dessutom är det miljövänligare med såpa istället för kemikalier, och plasten i själva tunnan är återvinningsbar.

Många fördelar med badtunnor.

Som tidigare nämnt finns det miljövänliga fördelar med en badtunna, men det finns även kroppsliga fördelar. I många hundra år har varmt vatten varit en lindring vid artrit och ledvärk, och att ha detta tillgängligt hemma istället för att behöva boka sjukhusets varmbad kan vara en klar livskvalitet. Varmt vatten ger lindring vid muskelsmärtor och är avslappnande, vilket också kan ge lindring vid sömnbesvär. Även åkommor som migrän, stress och fibromyalgi kan förbättras med hjälp av en rätt tempererad badtunna.
Vad man behöver se upp med är temperaturen. Vissa sjukdomstillstånd och mediciner kan göra att det är skadligt att bada för varmt, så genom att se över sitt tillstånd och prata med sin läkare kan man få information om hur varmt det bör vara för att uppnå bästa hälsoeffekt.

Tränar man mycket kan en badtunna vara bra att slappna av i några gånger i veckan eftersom vattnet främjar blodcirkulationen i kroppen, vilket kan avhjälpa träningsvärk.
Varma bad och rätt träning kan också hjälpa till med rehabiliteringen efter skador, sjukdomar och felbelastade muskler.
En annan väldigt viktig sak som inte får glömmas är välbefinnandet. Mår man bra och gör saker man tycker om är det lättare att ta sig igenom sjukdomar och skador, och vem mår inte bra i en badtunna en vinterkväll under stjärnorna?