• Hem

Icebug Horizon: Test & Recension

Skriven av Robert Klasson │ Publicerad 09/08/2023

Sammanfattning Av Icebug Horizon:

Icebug Horizon är en flexibel och lätt trailsko som erbjuder utmärkt komfort och hållbarhet. Med en andningsbar ovandel, skyddande överlägg, och en miljövänlig mellansula som tillverkas delvis av algerbaserat Bloom-skum, är skon anpassad för varierande terräng. Dessutom erbjuder RBX9-gummit utmärkt grepp på såväl våta som torra underlag. Icebug Horizon är ett utmärkt val för korta till medellånga löpturer på stigar, men kanske inte det bästa valet för ultra-distanser eller blandade körningar.

Fördelar

- Bekväm passform med bred tåbox
- Bra grepp på både torra och våta underlag
- Andningsbar ovandel i mesh

Nackdelar

- Inte det bästa alternativet för längre distanser

Vårt Betyg

Värde

7.0

Bekvämlighet

8.0

Grepp

9.0

Slitstyrka

9.0

Stabilitet

8.0

Totalt

8.2

Dämpning & Flexibilitet

Flexibilitet:

Hög

Dämpning - Typ:

Balanserad/Mjuk

Dämpning - Nivå:

Hög

Icebug Horizon är en lätt och flexibel trailsko som uppfyller både krav på komfort och prestanda. Det är en sko som ger en tillfredsställande upplevelse för löparen, oavsett om du är nybörjare eller veteran inom trailrunning.

Passform och komfort

Icebug Horizon har en bred, rundad tåbox som påminner om Topo och Altra. Det ger tillräckligt med utrymme för fötterna att röra sig inuti skorna. Droppet från häl till framfot är 7 mm, vilket är mer än vad jag är van vid. Men eftersom skorna är flexibla genom mittfoten, påverkade inte detta min löpning eller orsakade någon tung hälstrejk.

Passformen vid hälen är tight och hälkappan är lätt vadderad, vilket innebär att den formar sig efter din häl och minskar risken för skav. Detta uppskattade jag särskilt under mina löpturer.

Material och konstruktion

Ovandelen är gjord av en mesh i ett stycke som gör skorna mycket andningsbara. De håller inte mycket fukt och torkar snabbt, vilket är en fördel på långa löpturer eller i våta förhållanden.

Ett TPU-skyddsöverlägg löper runt skons bas och ger tåskydd. Detta förbättrar överdelens motståndskraft mot nötning från grus och andra små partiklar, vilket är en viktig egenskap för en trailsko.

Mellansula och dämpning

Mellansulan är tillverkad av en lätt EVA blandad med 20% Bloom-skum, ett skum som tillverkas av alger. Denna kombination minskar mängden oljebaserad EVA som krävs, vilket gör skon mer miljövänlig.

Mellansulan har en initial mjuk känsla, men ger fortfarande en god känsla för underlaget. Flexibiliteten i mellansulan gör att den kan böja sig efter underlagets form, vilket innebär att man kan springa över ojämn terräng utan att störas alltför mycket.

Yttersula och grepp

Yttersulan är utrustad med RBX9-gummi, samma material som Icebug Outrun, som är designat för att ge utmärkt grepp på våta underlag men samtidigt vara hållbart nog för användning på asfalt.

Dobbarnas djup på 4 mm och det fasta gummit gör att skon kan bita effektivt i mjukare mark. De fungerar överraskande bra på leriga stigar, trots att de inte är utformade som cross country-skor för djup lera.

Användningsområden och prestanda

Icebug Horizon fungerar bra som en allround trailsko. Den breda basen ger en stabil gång och den rundade tåboxen bidrar till en bekväm löpupplevelse. Dessutom gör yttersulans grepp i vått väglag att du kan känna dig säker även på hala underlag.

Skorna passar dock bäst för kortare löprundor, snarare än ultra-distanser. Om du är ute efter en sko med en smidigare känsla som du kan använda för längre distanser eller blandade körningar, kanske Icebug Horizon inte är det bästa valet för dig. I sådana fall skulle jag rekommendera Icebug Outrun, som erbjuder mer dämpning och en stenplatta i framfoten för ytterligare skydd.

Slutsats

Sammanfattningsvis är Icebug Horizon en mycket bekväm och kapabel trailsko. Den är flexibel, ger utmärkt grepp och är tillräckligt hållbar för att stå emot utmaningarna i spåret. Oavsett om du är ny på trailrunning eller en erfaren löpare, kan du lita på att Horizon kommer att leverera en tillfredsställande prestanda på spåren.