• Hem

ON Cloudflyer 4: Test & Recension

Skriven av Robert Klasson │ Publicerad 09/08/2023

Sammanfattning Av ON Cloudflyer 4:

On Cloudflyer 4 ger en responsiv styvhet till On:s molnliknande löpning och har även en anpassningsbar passform i framfoten (när du väl har knäckt snörningskoden). Dessa positiva egenskaper motverkas dock av en osäker passform runt hälen och en vristkrage som är för hög på vissa ställen och för skarp på andra, vilket kan orsaka potentiell irritation; det är en blandad upplevelse. Med On Cloudflyer 4 får du en löparsko som erbjuder en unik kombination av responsivitet och dämpning, men det är viktigt att vara medveten om eventuella passformproblem. Upplev molnliknande komfort och kraft med Cloudflyer 4!

Fördelar

- Tajt passform med justerbar tåbox
- Bra med dämpning utan att förlora den responsiva känslan
- Relativt stabila

Nackdelar

- Relativt dyra
- Den högra passformen kan skava lite mot fotleden

Vårt Betyg

Värde

7.0

Bekvämlighet

7.0

Grepp

Slitstyrka

Stabilitet

Totalt

8.2

Dämpning & Flexibilitet

Flexibilitet:

Medel

Dämpning - Typ:

Hård/balanserad

Dämpning - Nivå:

Medel

ON Cloudflyer 4 är utformad för de löpare som söker en balans mellan komforten från ON’s Cloud-pods och en snabbare, mer responsiv löpning. Främst riktad mot medel- och långdistanslöpare som deltar i distanslopp. Prislappen kan vara hög, men de unika anpassningsmöjligheterna och balansen mellan dämpning och responsivitet kan mycket väl göra det värt det.

Första intrycket

När jag först tog i ON Cloudflyer 4 noterade jag genast hur den rymliga passformen och den smidiga framrullningen kändes på foten. Storleken stämde överens med vad jag förväntade mig. Cloudflyer visade sig vara mer lämpad för snabbare löpning, medan Cloudgo verkar passa bättre för de som prioriterar hög komfort.

Ovandel

Den nyligen konstruerade ovandelen introducerar mer stoppning och struktur till Cloudflyer, med plastöverdrag för att ge extra skydd och förstärka sidopanelerna. Ovandelens design sticker ut genom hur tungan glider in under sidopanelerna och smälter samman med tåboxens mesh, vilket erbjuder en anpassningsbar och säker passform.

Men baksidan av denna design är den högre hälkragen, som kan skava mot fotleden hos vissa löpare – som den gjorde för mig.

Sula

Sulan, tillverkad av ON:s Helion™ superfoam och Zero-gravity foam, tillhandahåller en unik balans mellan styvhet och flexibilitet, vilket bidrar till en minskad total vikt. Det här, i kombination med Speedboard®-plattan, ger en svävande känsla med utmärkt styvhet och responsivitet.

Slutsats

ON Cloudflyer 4 är en mångsidig sko, både när det gäller passform och funktion. Det ger en unik anpassningsmöjlighet till fram- och mellanfoten, men kan samtidigt känna sig för lös runt hälen för vissa löpare. Den dämpade men ändå responsiva känslan under löpning gör den till ett utmärkt val för löpare som vill ha en sko lämplig för både längre intervallträning och medeldistanslöpning.

Å andra sidan, de långa snörena, den höga kragen och grova hörnen runt fotledsöppningen kan störa vissa löpare. Om du är ute efter utmärkt dämpning och en mjukare känsla från ovandelen, kanske ON’s Cloudgo skulle vara ett bättre alternativ. Men om du söker en sko som faller någonstans mitt i spektrumet mellan mjuk dämpning och supersnabb löpning, kan ON Cloudflyer 4 vara värt att överväga.