Salomon Supercross 4: Test & Recension

Skriven av Robert Klasson │ Publicerad 09/08/2023

Sammanfattning Av Salomon Supercross 4:

Salomon Supercross är en mer prisvärd och bredare variant av den populära Speedcross-modellen. Dessa kraftfulla skor har extremt aggressiva 6 mm djupa, kilarformade dobbar som ger ett otroligt grepp på de mest hala underlagen. Med en häldrop på hela 10 mm får du även gott om dämpning under hälen. Även om de ser liknande ut som Speedcross, en av världens mest populära terränglöparskor, kommer betydligt fler personer att kunna ha bekvämt i dessa breda skor jämfört med den kända smala Speedcross-modellen. Å andra sidan ger Supercross inte lika tight passform, vilket gör att de inte är det bästa valet för den mest tekniska terrängen. Ge dig själv ett försprång på terrängen med Supercross!

- Mycket aggressivt greppmönster
- Bred passform
- Prisvärda

- Tyngre modeller

Vårt Betyg

Värde

Bekvämlighet

Grepp

Slitstyrka

Stabilitet

Totalt

7.6

Dämpning & Flexibilitet

Hård/balanserad

I denna recension kommer jag att analysera Salomon Supercross löparskor, ett mer prisvärt alternativ till den populära Salomon Speedcross 5. Med stora, aggressiva yttersulor, erbjuder dessa skor enastående grepp på varierande underlag. Jag kommer att diskutera olika aspekter som design, prestanda, fotens skydd, dragkraft, stabilitet, komfort, vikt och känslighet. Även om skon är riktad till mer erfarna löpare kommer jag att göra mitt bästa för att förklara min recension på ett sätt som är tillgängligt för både nybörjare och veteranlöpare.

Design och passform

Även om Supercross och Speedcross 5 ser väldigt lika ut, erbjuder de distinkta passformar. Supercross har en bredare design, vilket löser det vanliga klagomålet om Speedcross 5: att den är för smal för många löpare. Om du har breda fötter och har haft problem med Salomons vanligtvis smala design, bör Supercross vara ett genomförbart alternativ för dig.

Prestanda och skydd

När det gäller prestanda, är Supercross både prisvärd och tillgänglig. Den har ett liknande 10mm dropp mellan häl och tå som Speedcross, vilket ger bra komfort för alla typer av löpare. Skon har en stapelhöjd på 29mm i hälen, vilket gör den mycket fördelaktig för hälstrykare. Framfoten, å andra sidan, erbjuder bara 19mm av skydd, men skapar en balans mellan känslighet och skydd. Något att tänka på är att de djupa dobbarna kan slitas ut över tid, vilket minskar skyddet i framfoten.

Dragkraft

Yttersulan på Salomon Supercross pryds av stora, pilformade dobbar som är 6 mm djupa, väl åtskilda och tillverkade av Salomons klibbiga Contagrip-gummiblandning. Denna klackdesign är oöverträffad på hala ytor, som brant gräs, lös jord, lera eller snö. Contagrip visar sig även vara effektivt på sten, men dess mjuka konsistens betyder att det snabbt kan nötas ner vid löpning på hårda, steniga underlag. På grund av denna mjukhet skulle jag inte rekommendera dessa skor för huvudsaklig användning på hårdpackade stigar.

Stabilitet

Med 10 mm dropp från häl till tå och en stapelhöjd på 29 mm i hälen kan det initialt kännas lite ovanligt att springa i Supercross. Personligen tyckte jag att dessa skor var bland de minst stabila jag har testat. Trots att den bredare framfoten ger en något mer stabil plattform än Speedcross, var den höga hälen något problematisk i sidobackar och branta nedförsbackar. Snörningssystemet, även om det var lätt att använda, erbjöd inte samma säkra passform som Speedcross, vilket minskade den interna stabiliteten.

Komfort

Supercross skapar en överraskande bekväm upplevelse på foten. Dess snabba snörningssystem håller foten säkert på plats och är enkelt att justera. Ovandelen är generellt skön utan skav eller gnugga, även med minimal stoppning runt fotleden och hälöppningen. Jag märkte dock att dessa skor inte andades särskilt bra, vilket gjorde dem något varma under längre löpningar.

Vikt

Mitt par av Salomon Supercross, vägde in på ungefär 690 gram, vilket gör dem till några av de tyngsta löparskorna jag har recenserat. Om du värderar lätthet i dina löparskor, kanske du vill leta någon annanstans. Trots deras vikt kände de sig inte överdrivet klumpiga eller tunga under löpning.

Känslighet

När det gäller känslighet presenterar Salomon Supercross en intressant paradox. Tack vare de höga klackarna erbjuder skon utmärkt skydd men begränsad känslighet. Å andra sidan tillåter det tunna skummet i framfoten en bra känsla för underlaget, vilket blir ännu mer framträdande när dobbarna börjar slitas ned.

Alternativ

Om du är villig att spendera lite mer kan du dock hitta löparskor med bättre prestanda på hårda och steniga underlag. Till exempel är Salomon Speedcross 5 ett bra alternativ om du vill ha extra stabilitet och hållbarhet utan att offra mycket dragkraft. Alternativt erbjuder skor som Altra King MT 2.0 eller Inov-8 X-Talon ett bättre förhållande mellan känslighet och skydd, men de kan kosta något mer.

Slutsats

Sammanfattningsvis är Salomon Supercross en kraftfull och robust sko som bäst presterar på mjuka och hala underlag. Dess mjuka gummiklackar ger oöverträffad dragkraft, men de kan snabbt slitas ut på hårda underlag. Dessa skor är inte de mest stabila, men de är tillräckligt bekväma för längre löpningar. Trots att de är bland de tyngsta löparskorna, känns de inte alltför klumpiga eller tunga under löpning. För de löpare som söker maximal dragkraft till ett överkomligt pris kan Salomon Supercross vara ett utmärkt val.